maandag 3 juni 2013

Ook voetbal?

Een vriend merkte op dat ik nog te weinig schreef over voetbal. Hij had twee suggesties:
Misschien wordt het tijd voor een blog met als boodschap dat robuust gefinancierde voetbalclubs (leest Duitse) beter voetbal afleveren dan met hoge schulden gefinancierde clubs (lees Spaanse). Is het mogelijk om uit te rekenen hoeveel verlies Real Madrid heeft geboekt op Arjen Robben, zowel financieel met verkoop minus aankoop alswel in termen van opportunititeitskosten?

Interessante vragen dat zeker, maar lastig om er wat mee te doen en dat is toch de bedoeling van mijn onderzoek en wat ik daaromheen lees en blog. (Als er concrete vragen zijn hoor ik het graag.)
Maar er kwam ook de vraag bij mij op hoe komt het dat ik over zoveel anders blog dan voetbal? Geen interesse zal het niet zijn want de finale van de Champions League waar deze vriend naar verwees had ik zeker ook gezien.

Te veel interessante dingen binnen de sport en dus moeten kiezen is een deel van de  verklaring. Dat valt ook nog wel te onderbouwen. Zo waren de sportgerelateerde uitgaven in Nederland volgens het CBS € 11,4 miljard euro in 2006 (de brede definitie van sport). Terwijl de omzet van de hele eredivisie €433 miljoen en de eerst divisie €62,3 miljoen was in het seizoen 2011/2012. Dat is 5 procent van alle sportuitgaven in Nederland. Een klein maar interessant deel. Dus toch wie weet wat er nog komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten