maandag 7 april 2014

Stadion Feyenoord en de MKBA WK voetbal

Wat is er de laatste tijd veel geschreven over het nieuwe stadion voor Feyenoord. Tja, niet echt nieuw, vernieuwd is beter. Tegelijkertijd is de verbouwing zo groot dat het ook niet meer alleen oud is. Met gelukkig nog veel van het oude. Afijn, ik merk dat ik nog een beetje in het oude taalgebruik hang. Dat brengt mij nu op wat terugkijken. Dat is ook wel eens leuk….

Heel ver terugkijkend: in 2010 heb ik samen met twee collega’s een Maatschappelijke kosten-batenanalyse gemaakt van het in Nederland organiseren van het WK voetbal, toen Nederland daar samen met België een bid voor uitbracht. In deze MKBA gingen we ervan uit dat er nieuwbouw voor de Kuip zou komen en dat de kosten hiervoor 600 miljoen zouden zijn en dat er 300 miljoen aan baten tegenover zouden staan. Dat was de beste informatie die we op dat moment via het ministerie van VWS konden krijgen.

De second opinion in opdracht van het Holland België Bid ging uit van extra kosten van €100 miljoen. Omdat er toch een nieuw stadion gebouwd zou gaan worden, als er een WK georganiseerd zou worden, zou het alleen iets groter worden.

De plannen die er nu liggen gaan uit van een renovatie van rond de €200 miljoen. Kortom, ik ben steeds blijer met onze oorspronkelijke schatting en dat we niet meegegaan zijn met de schatting van de second opinion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten